روش اجرایی حمایت از توسعه فناوری و محصول در حوزه نانو (ایده تا پروتوتایپ یا MVP)
| تهیه شده در: | گروه توسعه فناوری و نوآوری | شناسه سند: | ETD01V1 |
| تاریخ صدور سند: | 1403/01/27 | تاریخ بازنگری سند: | 1404/05/06 |
| سامانه: | سامانه نامی ستاد نانو | رایانامه: | --- |
| کارشناس برنامه: | محسن ابراهیمی | شماره تماس: | 021-63100 |
در راستای بند 7 در راهبرد 3، «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» در افق 1412 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و تأکید این سند بر نقشآفرینی این فناوری در زندگی مردم، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مطابق با روش اجرایی حاضر، اقدام به شناسایی، ارزیابی و حمایت از توسعه و تجاریسازی طرحهای نوآورانه و توانمندسازی کسبوکارهای نوپای فناوری نانو مینماید.
- این حمایت به چه افراد یا گروههایی تعلق میگیرد؟
شرکتها و تیمهای فناور.
- چه فعالیتی از سوی مشمولان باید صورت گیرد تا از این حمایت بهرهمند شوند؟
توسعه کسبوکار مبتنی بر محصولات نانویی در موضوعات اولویتدار و یا توسعه محصولاتی که نیاز و بازار آن در داخل کشور محرز باشد.
- چه حمایت و یا خدماتی به متقاضیان این حمایت اعطا خواهد شد؟
کمکهای بلاعوض و اعتبار شبکه آزمایشگاهی (جهت مشاهده جزئیات به متن آییننامه مراجعه نمایید).
اهداف روش اجرایی حاضر به شرح زیر است:
- آشنایی فناوران دانشگاهی فعال در حوزه فناوری نانو با چالشهای توسعه محصول و کسبوکار،
- افزایش تعداد محصولات فناورانه در حوزه فناوری نانو،
- افزایش نرخ موفقیت ورود محصولات مرتبط با فناوری نانو به بازار،
- کاهش زمان و مخاطرات توسعه کسبوکار مبتنی بر محصولات فناوری نانو (توانمندسازی)،
- کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم به واسطه استفاده از محصولات جدید و ارتقا یافته با فناوری نانو.
۳. تعاریف و اصطلاحات
ستاد: منظور، ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو است.
محصول: منظور از محصول، کالا یا خدمتی در حوزه فناوری نانو است که برای رفع نیاز و خواستههای مشتری یا حل یکی از مشکلات آن، عرضه میشود.
فناور: از جمله اساتید دانشگاه، محققان پسادکتری، فارغالتحصیلان ارشد و دکتری و یا متخصصان خبره صنعتی هستند که ابعاد مختلف فناوری علمی مورد نظر را کاملا درک کرده و تخصص لازم را برای بهکارگیری آن فناوری علمی در راستای توسعه یک محصول یا کاربرد جدید دارند.
کسبوکار نوپا: منظور از کسبوکارهای نوپا، فناوران، تیمها، هستههای فناور و شرکتهای نوپایی هستند که در نظر دارند، محصولی مبتنی بر فناوری نانو را توسعه داده و تجاریسازی نمایند.
دبیرخانه: به مسئولان و مجریان روش اجرایی حاضر اطلاق میشود.
سطح آمادگی فناوری1 (TRL): سطح آمادگی فناوری (TRL) معیاری برای ارزیابی وضعیت توسعه فنی یک فناوری است.
گروه ارزیابی: گروه توسعه فناوری و نوآوری ستاد به منظور ارزیابی و تصمیمگیری در خصوص حمایت از کسبوکارهای نوپا در قالب روش اجرایی حاضر، از نظر صاحبنظران داخل و یا خارج از ستاد استفاده مینماید. این صاحبنظران در خصوص درخواست حمایت اعلام نظر مینمایند که به ایشان، «گروه ارزیابی» اطلاق میشود.
شرکت دانشبنیان: منظور شرکتی است که موفق به اخذ تاییدیه دانشبنیانی حداقل برای یک محصول شده باشد.
مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (آیکن): ستاد، با هدف توسعه اقتصاد مبتنیبر فناورینانو و کمک به کسبوکارهای نوپا برای دستیابی به نمونههای نیمهصنعتی و صنعتی، این مرکز را راهاندازی نموده است.
مجموعههای همکار آیکن: برای تحقق اهداف مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی، این مرکز با صاحبان پلتفرمهای نیمه صنعتی (اعم از شرکتهای خصوصی) و یا بهرهبرداران حقیقی و حقوقی در قالب انعقاد قرارداد، تفاهمنامه یا توافقنامه همکاری منعقد مینماید که به این مجموعهها، مجموعههای همکار مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی یا مجموعههای همکار آیکن گفته میشود.
مراکز توسعه کسبوکار (مرکز): فناوران و کسبوکارهای نوپا برای رشد خود نیازهای متعددی دارند. از جمله این نیازها میتوان به راهبری، آموزش و مشاوره در زمینههای تیمسازی، مدیریت منابع انسانی، امور حقوقی، مالیات، بیمه، برندسازی، اخذ مجوزهای لازم و بازاریابی اشاره نمود. مراکز توسعه کسبوکار، مجموعههایی هستند که در راستای رفع بخشی از این نیازها فعالیت میکنند. در این روش اجرایی منظور از مراکز توسعه کسبوکار، موارد زیر است:
- مراکز نوآوری شرکتی و یا شتابدهندههای دارای مجوز از مراجع ذیصلاح؛
- مراکز نوآوری دانشگاهی و یا مراکز رشدی که بر اساس سوابق همکاری در سنوات گذشته و کمکهای ارائه شده به توسعه کسب و کارهای نوپای نانویی مستقر در آن، مرکز معین ستاد، برای راهبری کسبوکارهای نوپا شناخته شوند؛
- شرکتهای دانشبنیان در حوزه خدمات تجاریسازی.
راهبر: مراکز توسعه کسبوکار، مجموعههای همکار آیکن و یا شرکتهای دانشبنیان دارای سابقه فروش محصول دانشبنیان، راهبر نامیده میشوند و میتوانند راهبری کسبوکارهای نوپا را براساس روش اجرایی حاضر برعهده بگیرند. منظور از راهبری، مجموعه فعالیتهایی شامل تدوین نقشه راه و نظارت بر اجرای آن، راهنمایی کسبوکار برای حل چالشها، پیگیری مداوم و انگیزهدهی به افراد تیم و ارسال گزارش پیشرفت کار کسبوکارهای نوپا به دبیرخانه، است.
نانومقیاس آزمایشی: گواهی است که توسط گروه ارزیابی و نظارت محصولات ستاد مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بینالمللی تدوین شده و محصولاتی که مطابق این دستورالعملها در حوزه فناوری نانو قرار میگیرند، مشمول تاییدیه نانومقیاس میشوند. محصولاتی که تولیدکننده آن صرفا الزامات فنی محصول را برآورده است و الزامات تولیدی و تجاری مرتبط با نانومقیاس را دارا نباشد، مشمول نانومقیاس آزمایشی خواهد شد.
برنامه اعتبارسنجی: برنامهای است که طی آن به واسطه برگزاری دورههایی، به کسبوکارهای نوپا کمک میشود تا مدل کسبوکار خود را اعتبارسنجی نموده و به یک مدل کسبوکار تکرارپذیر و مقیاسپذیر برسند.
کسبوکارهای نوپایی که در حوزه تخصصی خود و مرتبط با فناوری نانو، برنامهای برای توسعه فناوری و توسعه نمونه اولیه (پروتوتایپ) با هدف رسیدن به یک محصول تجاری را دارند، در صورت انجام مطالعات بازار، شناخت کافی از مشتریان و رسیدن به یک مدل کسبوکار اعتبارسنجی شده، تکرارپذیر و مقیاسپذیر، پس از بررسی و تایید در گروه ارزیابی، مشمول حمایت هستند.
مسئولیت انجام این روش اجرایی بر عهده دبیرخانه است. همچنین مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده گروه توسعه فناوری و نوآوری ستاد است.
6-1- ثبت درخواست و روند اجرایی
-
ارایه طرح اولیه از طرف کسبوکار نوپا و معرفی محصول و کسبوکار مورد نظر خود: متقاضیان استفاده از حمایت، درخواست خود را به ستاد ارسال مینمایند.
-
غربالگری اولیه طرحها: درخواستهای واصله، غربالگری اولیه شده و پس از آن برای متقاضیان، جلسه ارزیابی برگزار خواهد شد. شرط لازم برای ورود به جلسه ارزیابی، احراز ارتباط محصول مدنظر با فناوری نانو است. همچنین، میزان تکمیل بودن و صحت اطلاعات مندرج در فرم اطلاعات کسبوکار، برای ارسال درخواست متقاضیان به مرحله ارزیابی طرح، بسیار حائز اهمیت میباشد. لذا در صورتی که در مرحله غربالگری یا پس از جلسه ارزیابی، محرز گردد که کسبوکار نوپا نیاز به بررسی بیشتر در خصوص مدل کسبوکار، بازار محصول، مشتری، رقبا و ... دارد، متقاضی به حضور در دورههای اعتبارسنجی (با حمایت ستاد)، ارجاع داده خواهد شد.
-
بررسی و ارزیابی درخواست کسبوکار نوپا در گروه ارزیابی: پس از غربالگری، جلسه ارزیابی با حضور مسئول گروه ارزیابی و حداقل 2 نفر از صاحبنظران برگزار میگردد. براساس نظر صاحبنظران حاضر در گروه ارزیابی، مسئول گروه ارزیابی، مسئولیت تصمیم نهایی در خصوص حمایت از یک کسبوکار نوپا را برعهده دارد. برای تایید درخواست کسبوکار نوپا، علاوه بر مسئول گروه ارزیابی، لازم است حداقل یک عضو دیگر از حضار در جلسه ارزیابی، نظر مثبت در خصوص حمایت از کسبوکار نوپا داشته باشند. پس از جمعبندی نظرات گروه ارزیابی، اعلام نظر در خصوص حمایت از کسبوکار نوپا، انجام خواهد شد.
-
تعیین راهبر و نهایی نمودن نقشه راه: در صورت تایید درخواست، میبایست راهبر، توسط کسبوکار نوپا تعیین گردیده و توافقاتی که بین راهبر و کسبوکار نوپا صورت میپذیرد، مکتوب شده و به دبیرخانه ارسال شود. در این مرحله، بایستی با همکاری راهبر، نقشه راه و جدول زمانبندی و عملکردی کسبوکار نوپا تا دستیابی به خروجی مورد انتظار نیز تدوین و نهایی گردد.
-
انعقاد تفاهمنامه حمایت از کسبوکار نوپا: در نهایت، تفاهمنامه حمایت بین ستاد و کسبوکار نوپا منعقد و حمایت به صورت فاز به فاز واریز میگردد. پس از انعقاد تفاهمنامه، راهبری کسبوکار نوپا برعهده راهبر بوده و نظارت بر عملکرد کسبوکار نوپا، برعهده دبیرخانه است.
تبصره 1 – دبیرخانه میتواند با حفظ محرمانگی، اختیار نظارت را به یکی از گروههای دیگر ستاد یا صاحب نظرانی از خارج از ستاد، تفویض نماید.
6-2- مدت زمان حمایت
مدت زمان حمایت بر اساس نوع و بلوغ محصول و کسبوکار نوپا متفاوت بوده و در هر مورد پس از تایید درخواست، به فراخور نیاز کسبوکار تصمیمگیری میشود.
6-3- میزان و نحوه حمایت
پس از تایید، حمایت از کسبوکارهای نوپا در دو قالب کلی انجام میشود:
6-3-1- حمایت از توسعه فناوری: تا سقف 300 میلیون تومان حمایت نقدی و تا سقف 150 میلیون تومان اعتبار شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی که دارای جزئیاتی به شرح زیر است:
- حمایت از توسعه فناوری کسبوکارهای نوپا با اولویت اول: کسبوکارهای نوپایی که پس از ارزیابی در اولویت اول برای حمایت باشند، بر اساس یکی از دو گروه زیر حمایت میشوند:
- گروه 1: محصول پیشنهادی کسبوکار نوپا مرتبط با موضوعات ویژه یا اولویتدار ستاد است؛ یا یکی از دستاوردهای قابل انتظار از کسبوکار نوپا، ثبت پتنت یا PCT باشد. سقف میزان حمایت از توسعه فناوری این گروه از محصولات، 450 میلیون تومان (شامل300 میلیون تومان حمایت بلاعوض نقدی و 150 میلیون تومان اعتبار شبکه آزمایشگاهی) است.
- گروه 2: محصول پیشنهادی کسبوکار نوپا دارای حجم بازار مناسب و توسعه این محصول دارای توجیه است. سقف میزان حمایت از توسعه فناوری این گروه از محصولات، 350 میلیون تومان (شامل250 میلیون تومان حمایت بلاعوض نقدی و 100 میلیون تومان اعتبار شبکه آزمایشگاهی) است.
تبصره 2 – حمایت فاز به فاز بوده و حداکثر میزان حمایت پرداختی در هر فاز 100 میلیون تومان میباشد. پس از اولین مرحله پرداخت، پرداخت مراحل بعدی منوط به ارسال گزارش مکتوب پیشرفت کار توسط کسبوکار نوپا و تایید آن توسط دبیرخانه است. مبلغ مرحله پایانی (به میزان حداقل 10 درصد از کل قرارداد)، در انتهای توافقنامه و پس از رسیدن به دستاوردهای پیشبینی شده و ارائه گزارش نهایی توسط کسبوکار نوپا و تأیید دبیرخانه، پرداخت میگردد.
- حمایت از توسعه فناوری کسبوکارهای نوپا با اولویت دوم: کسبوکارهای نوپایی که پس از ارزیابی در اولویت دوم حمایت باشند، تا 12 ماه پس از زمان اعلام نتیجه ارزیابی، در صورت اخذ نانومقیاس آزمایشی به شرح زیر حمایت تشویقی دریافت مینمایند. برای دریافت این حمایتها باید مستنداتی که موید دستاوردهای کسبوکار نوپا باشد، به دبیرخانه ارائه شود.
- در صورت جذب سرمایه (برای محصول نانویی و مورد ارزیابی ستاد) به میزان بیش از 1 میلیارد تومان آورده نقدی (از سرمایه گذاران خصوصی)، مبلغ 100 میلیون تومان حمایت تشویقی به کسبوکار نوپا پرداخت میشود. برای دریافت حمایت لازم است، کسبوکار نوپا ضمن ارسال درخواست حمایت، تصویری از قرارداد منعقد شده با سرمایهگذار را ارسال نماید. همچنین لازم است مستنداتی مبنی بر دریافت بخش اول سرمایهگذاری به میزان حداقل 300 میلیون تومان، به ستاد ارائه شود.
- در صورت فروش محصول نانویی مورد ارزیابی، به میزان حداقل 500 میلیون تومان، مبلغ 100 میلیون تومان دیگر نیز حمایت تشویقی به کسبوکار نوپا پرداخت میشود. در این مورد نیز باید کسبوکار نوپا مستنداتی دال بر اثبات ادعای فروش محصول دارای نانومقیاس، ارائه نماید.
تبصره 3 - در مواردی به تشخیص مسئول گروه ارزیابی، کسبوکار نوپا نیازی به راهبر ندارد یا راهبری کسبوکار نوپا به یکی از کارشناسان ستاد واگذار میشود. در این حالتها با تایید مسئول گروه ارزیابی، سقف میزان حمایت نقدی 50 میلیون تومان افزایش مییابد. از جمله این موارد میتوان به حالات زیر اشاره نمود:
- کسبوکار نوپا دارای تجربه مکفی از منظر کسبوکاری باشد؛
- موضوع فعالیت کسبوکار نوپا مرتبط با موضوعاتی باشد که یکی از کارشناسان ستاد به صورت ویژه و متمرکز در این حوزه در حال راهبری شرکتها و کسبوکارهای نوپا باشد؛
- کسبوکار نوپا سابقا سرمایهگذار جذب نموده باشد.
6-3-2- حمایت از توسعه کسبوکار: براساس این روش اجرایی، میزان حمایت از راهبرها 100 میلیون تومان به ازای هر کسبوکار نوپا میباشد که جزئیات و نحوه پرداخت این حمایت به شرح زیر است:
- 30 میلیون تومان برای پذیرش و جلسات راهبری ماهیانه کسبوکار نوپا: راهبر موظف است پس از پذیرش کسبوکار نوپا و عقد قرارداد محرمانگی، حداقل دو جلسه راهبری، برای بررسی روند رشد کسبوکار نوپا و ارائه راهنمایی را در هر ماه برگزار نماید. از راهبر انتظار میرود در طی دوره همکاری و جلسات راهبری، در مجموعه فعالیتهایی از جمله تدوین نقشه راه و نظارت بر اجرای آن، راهنمایی کسبوکار برای حل چالشها، پیگیری مداوم و انگیزهدهی به افراد تیم، مشارکت فعال داشته و گزارش پیشرفت کار کسبوکارهای نوپا را به دبیرخانه (هر سه ماه یکبار)، ارسال نماید. هزینه راهبری از طرف ستاد به راهبر یا نماینده وی (به ازای هر ماه 2.5 میلیون تومان) پرداخت میشود. لازم به توضیح است که این حمایت به ازای 12 ماه در نظر گرفته شده است (مجموع پرداختی بابت راهبری در 12 ماه، مبلغ 30 میلیون تومان است) و در صورتیکه فعالیتهای کسبوکار نوپا بیش از 12 ماه برای رسیدن به خروجیهای مورد انتظار به طول بیانجامد، ماههای افزایش یافته مشمول حمایت نخواهند شد.
راهبر در قبال اقدامات انجام شده در زمینه راهبری (به صورت اشاره شده در فوق)، مجاز به دریافت سهم از کسبوکار نوپا نمیباشد. اما در صورتیکه علاوه بر حمایتهای توسعه فناوری و توسعه کسبوکار ستاد، راهبر آورده مضاعفی داشته باشد و یا در صورت تمایل کسبوکار نوپا، مشارکت یا سهامدار شدن راهبر در کسبوکار نوپا بلامانع است. کسبوکار نوپا موظف است در صورت نیاز به خدمات دیگر (بغیر از 2 جلسهی راهبری یک ساعته)، مانند خدمات بررسی بازار، ارزشگذاری و .... هزینه آن را به راهبر و یا مرکز توسعه کسبوکار پرداخت نماید.
- 20 میلیون تومان به ازای اخذ نانو مقیاس آزمایشی (یا احراز جزء نانومتری برای محصولاتی که نیاز به اخذ مجوز الزامی دارند) در طی دوره 12 ماهه راهبری.
- 50 میلیون تومان به ازای دستاوردهای کسبوکار نوپا: تا 6 ماه پس از اتمام قرارداد و حداکثر 18 ماه پس از شروع دریافت حمایت از ستاد، در صورتیکه کسبوکار نوپای دارای نانومقیاس آزمایشی/ اصلی به دستاوردهای زیر دست یابد، راهبر یا نماینده وی، حمایتهای تشویقی به شرح زیر دریافت خواهد نمود.
- اخذ تاییدیه دانشبنیان: در صورتیکه کسبوکار نوپا موفق به اخذ تاییدیه دانشبنیان برای محصول دارای نانومقیاس آزمایشی/ اصلی و مورد حمایت ستاد شود، به مبلغ 10 میلیون تومان حمایت پرداخت میشود.
- جذب سرمایه: در صورتیکه کسبوکار نوپا موفق به جذب سرمایه به میزان حداقل 1 میلیارد تومان از سرمایهگذاران خصوصی شود (برای محصول دارای نانومقیاس آزمایشی/ اصلی و مورد حمایت ستاد)، راهبر یا نماینده وی، به مبلغ 20 میلیون تومان حمایت میشود. برای دریافت این حمایت باید مستنداتی که موید جذب سرمایه کسبوکار نوپا باشد، به ستاد ارائه شود.
- فروش: در صورتیکه کسبوکار نوپا موفق به فروش محصول دارای نانومقیاس آزمایشی/ اصلی و مورد حمایت ستاد به میزان حداقل 1 میلیارد تومان شود، راهبر یا نماینده وی، به مبلغ 20 میلیون تومان حمایت میشود. برای دریافت این حمایت باید مستنداتی که موید فروش کسبوکار نوپا باشد، به ستاد ارائه شود.
تبصره 4 – اگر دستاوردهای جذب سرمایه، فروش و دانشبنیانی قبل یا بعد از دوره 12 ماهه راهبری و حداکثر 6 ماه پس از آن، محقق شده باشد، مبلغ حمایت تشویقی مربوطه پرداخت نخواهد شد. همچنین شرط لازم برای پرداخت حمایت تشویقی به راهبر، اخذ نانومقیاس آزمایشی/ اصلی کسبوکار نوپاست.
تبصره 5 - در صورتیکه بین یک مجموعه و ستاد برای حمایت از کسبوکارهای نوپای نانویی تفاهمنامه یا قراردادی منعقد شود، مدل همکاری و نحوه پرداختها طبق توافق صورت گرفته در آن تفاهمنامه یا قرارداد، قابل تغییر است.
6-4- نکات و شرایط راهبر
تعداد مجاز برای راهبری هر یک از موارد، به شرح زیر است:
- هر مرکز توسعه کسبوکار به تعداد 15 کسبوکار نوپا در هر سال را میتواند راهبری نماید.
- هر مجموعه همکار آیکن (در قالب صاحب پلتفرم یا بهرهبردار)، در صورت امکان ارائه خدمات راهبری و تایید دبیرخانه، حداکثر 10 کسبوکار نوپا در یک سال را میتواند راهبری نماید.
- هر شرکت دانشبنیان تولیدی دارای فروش، در صورت امکان ارائه خدمات راهبری و تایید دبیرخانه، امکان راهبری حداکثر 3 کسبوکار نوپا را دارد.
تبصره 6 - به تشخیص دبیرخانه، مدیران پروژهای که به صورت متمرکز در یک حوزه مورد تایید ستاد به صورت کارگزاری فعالیت مینمایند نیز میتوانند به عنوان راهبر کسبوکارهای نوپا باشند.
6-5- شاخصهای ارزیابی
در روش اجرایی حاضر، گروه ارزیابی، براساس شاخصهای زیر متقاضیان دریافت حمایت را ارزیابی مینمایند:
- سوابق اعضای تیم کسبوکار نوپا (از جنبه علمی، پژوهشی، تواناییهای کسبوکاری، سوابق اخذ بودجهها و گرنتهای ملی و بینالمللی، نگرش توسعه محصول و توسعه کسبوکار، رویکرد کسبوکار نوپا و فرضیات مدنظر ایشان برای تجاریسازی محصول، میزان پیشبینیهای محتمل و همخوانی بخشهای مختلف کار، رهبری و تیمسازی و ...)؛
- قابلیت اخذ نانومقیاس و دانشبنیان برای محصول؛
- میزان اثرگذاری محصول در جامعه (براساس میزان معتبر بودن و اهمیت مشکل، نیاز جامعه مخاطب در مواجهه با مشکل، بررسی راه¬حل و میزان تطابق آن با مشکل در بررسی اولیه، تاثیرگذاری و فراوانی و ...)؛
- وجود یا عدم وجود و میزان دسترسی به نمونه مشابه تجاری محصول در سطح ملی و بینالمللی؛
- قابلیت توسعه فناوری و محصول (براساس امکان توسعه فناوری از جنبههای مختلف فنی، امکان تامین مواد و میزان دسترسی کسبوکار نوپا به تجهیزات مورد نیاز (در سطوح آمادگی فناوری پایین) - امکانسنجی توسعه محصول (در سطوح آمادگی فناوری بالا)، قابلیت افزایش مقیاس تولید از جنبه فنی و ...)؛
- پیشبینی تولید محصول از جنبههای مالی و اقتصادی (حجم بازار، تدوین استراتژی توسعه بازار و کسبوکار، پیشبینی مالی و میزان سرمایه مورد نیاز و ...)؛
- برآورد زمان، بودجه و امکانات مورد نیاز برای توسعه نمونه اولیه و اثبات مفهومی (توسعه نمونه اولیه از محصول، با توجه به امکانات حال حاضر کسبوکار نوپا و مشخص بودن سقف میزان حمایت در این روش اجرایی، چقدر محتمل است؟).
تبصره 7 - در مواردی که کسبوکار نوپا، پاسخ برخی از سوالات مذکور را نداشته باشد ولی به تشخیص گروه ارزیابی، برای توسعه محصول مستعد شناسایی شود؛ برای بررسی و امکانسنجی موارد فوق، به صورت مشروط پذیرش شده و بخشی از حمایت به کسبوکار نوپا پرداخت میشود. در این موارد، کسبوکار نوپا در انتهای فاز اول مجددا توسط دبیرخانه ارزیابی میشود و ضروری است در انتهای این فاز، به ابهامات موجود پاسخ دهد.
6-6- خروجی مورد انتظار
موارد زیر به عنوان خروجی، مدنظر است و انتظار میرود کسبوکار نوپا با همراهی و راهنمایی راهبر، به این موارد دست یابند:
- قرارداد رسمی همبنیانگذاری
- ثبت شرکت
- انجام آزمون مشخصهیابی و اثبات عملکرد و مقایسه آن با محصولات مشابه در بازار
- اثبات ارتباط با فناوری نانو و تکرارپذیری محصول توسط گروه ارزیابی ستاد (اخذ نانومقیاس آزمایشی)
- گزارش چالشهای پیشرو و راه حل احتمالی آنها
- تهیه فایل ارائه به سرمایهگذار
تبصره 8 - محصولاتی که اخذ نانومقیاس آنها منوط به گرفتن مجوز یا استاندارد از سازمانهای دیگر باشد، با تایید دبیرخانه میتوانند بدون دریافت نانومقیاس آزمایشی (صرفا با تایید جز نانومتری توسط گروه ارزیابی ستاد)، این دوره را به اتمام برسانند.
تبصره 9 – مبالغ و نحوه حمایت مندرج در این روش اجرایی مخصوص کسبوکارهای نوپا و راهبرانی است که پذیرش و اولین مرحله حمایتشان از ابتدای سال 1404 به بعد باشد.
- در صورتیکه کسبوکار نوپایی برای توسعه نمونه اولیه یک محصول، سابقا از حمایتهای ستاد در برنامههای دیگر نیز استفاده نموده ولی هنوز برای توسعه نمونه اولیه همان محصول، نیاز به حمایت مالی داشته باشد؛ در صورت تایید در گروه ارزیابی، میتواند از حمایتهای این روش اجرایی نیز استفاده نماید.
- با توجه به اینکه این حمایت برای مراحل اولیه توسعه فناوری و توسعه کسبوکار است، به درخواست کسبوکار نوپا و تأیید دبیرخانه، با شرط حفظ کلیات طرح، امکان تغییر در فازبندی فعالیتها و دستاوردها و یا حتی تغییر در محصول (Pivot) وجود دارد. برای دریافت حمایتهای مراحل بعدی، محصول جدید نیز باید مرتبط با حوزه فناوری نانو و همچنین مرتبط با حوزه تخصصی فعالیت فناوران اصلی مشغول به فعالیت در کسبوکار نوپا باشد.
- درصورتیکه بابت تأمین محل استقرار، تأمین تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی ستاد مجبور به پرداخت هزینه شود و یا بر اساس تصمیم ستاد، نیاز به استفاده کسبوکار نوپا از خدمات، آموزش، منتورینگ و مشاوره توسعه کسبوکار وجود داشته باشد، ستاد مجاز است که هزینه این موارد را مستقیماً از حمایت در نظر گرفته شده، پرداخت نماید.
- علاوه بر گزارشهای دورهای و براساس جدول زمانبندی، عملکردی و دستاوردها، در صورت درخواست ستاد، کسبوکار نوپا باید امکان بازدید از دستاوردها را فراهم نماید و یا طی جلساتی به ارایه گزارش بپردازد.
- تعهدات قانونی از جمله بیمه و مالیات مربوط به قرارداد، بر عهده کسبوکار نوپا است و ستاد، هیچگونه تعهدی بابت بهکارگیری، استخدام و مسائل مرتبط با بیمه و مالیات مرکز و کسبوکارهای نوپا ندارد.
- در صورتیکه در هر مرحلهای، محرز شود که اطلاعات دریافت شده از طرف فناور یا کسبوکار نوپا متناقض و خلاف واقعیت است؛ عواقب تناقضات با فناور یا کسبوکار نوپا بوده و ستاد مجاز است از پرداخت حمایت (یا پرداخت الباقی وجوه حمایتی)، امتناع نماید.
- موضوع فعالیت کسبوکار نوپا در این حمایت نباید از لحاظ حقوق مالکیت مادی و معنوی، تضاد منافع، دعاوی و هرگونه مشکل حقوقی و اخلاقی داشته باشد. در صورت وجود چنین مواردی، مسئولیت این موضوع بر عهده کسبوکار نوپا بوده و در صورتیکه در این راستا، جرائم، هزینه یا خسارتی به ستاد وارد شود، جبران این موارد بر عهده کسبوکار نوپا است.
- با توجه به اینکه نحوه پرداخت حمایت بهصورت مرحلهای و در اغلب موارد به صورت پیش پرداخت است، در صورت دریافت حمایت از سمت کسبوکار نوپا و عدم فعالیت یا عدم پاسخدهی، در راستای تعهدات و توافقات صورت پذیرفته فیمابین، حمایتها از کسبوکار نوپا متوقف میشود و تا مدت 5 سال از دریافت هرگونه حمایت از ستاد محروم خواهد شد. این محرومیت شامل مواردی که کسبوکار نوپا با تعهد، تمام تلاش خویش را برای حصول به پاسخ مثبت به کارگرفته ولی به دلایل فنی یا مشکلات غیرمنتظره یا کسبوکاری، با شکست مواجه شود، نمیگردد.
- ستاد هیچگونه ادعایی در خصوص حقوق مالکیت فکری و معنوی در خصوص دستاوردهای کسبوکار نوپا به سبب حمایت حاضر ندارد. مگر در مواردی که کسبوکار نوپا بدون دلیل و یا به دلایل غیرقابل قبول، پس از دریافت کل یا بخشی از حمایت، ادامه فعالیتها را انجام ندهد، در چنین مواردی، تمامی دانش فنی خلق شده تا آخرین فعالیت کسبوکار نوپا، در اختیار ستاد بوده و میتواند این دانش را برای ادامه فعالیتها در اختیار فناوران یا کسبوکارهای نوپای دیگری بگذارد.
- با حفظ محرمانگی بالاخص در خصوص موارد فنی، حق استفاده از لوگو و توضیحاتی از محصول یا کسبوکارهای نوپای موفق (و حتی شکست خورده) این روش اجرایی در گزارشها و مواردی که دبیرخانه تایید نماید، برای ستاد محفوظ است.
- ستاد به عنوان نهادی حمایتی تنها نقش مشاور را در اختلافات احتمالی بین اعضای گروه یا اختلافات بین کسبوکار نوپا و سایر نهادها و ارگانها داشته و هیچگونه داوری یا مسئولیتی در قبال اختلافات ندارد. در صورت عدم مصالحه، طرفین دعوا میتوانند به «شورای حل اختلاف شرکتهای دانشبنیان و نخبگان» مراجعه نمایند و نظر این شورا، به عنوان تصمیم نهایی در نظر گرفته میشود.
- کسبوکار نوپا متعهد میگردد در صورت دریافت حمایت و یا هر نوع تامین مالی، در رابطه با کسبوکار یا محصولی که مطابق با روش اجرایی حاضر از ستاد حمایت دریافت کرده است، مراتب را به صورت مکتوب به دبیرخانه اطلاع دهد.
- در صورت اعلام آمادگی بیشتر از یک راهبر، برای همکاری با یک کسبوکار نوپا، حق انتخاب با کسبوکار نوپا است.
- با توجه به حمایت بلاعوض از کسبوکارهای نوپا در این روش اجرایی، اختیار تجهیزات غیرمصرفی خریداری شده از محل این حمایت با ستاد میباشد و در صورت عدم فعالیت یا شکست کسبوکار نوپا، تجهیزات باید برای خدمات دهی به سایر کسبوکارهای نوپا به مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی تحویل داده شود.
