1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Innovation Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

ساخت باتری سولفور لیتیم با انرژی ویژه بالا

کلمات کلیدی : باتری تاریخ خبر : 1392/12/29 تعداد بازدید : 1733

محققان با کمک گرافن موفق به ساخت باتری سولفور لیتیم با انرژی ویژه 350 تا 400 وات ساعت بر کیلوگرم شدند که با 1500 مرتبه شارژ/دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار کمی دارد. این باتری می‌تواند انرژی لازم برای طی کردن 300 مایل توسط یک خودرو برقی را تامین کند.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی لورنس در برکلی با کمک گرافن موفق به ساخت یک نمونه آزمایشگاهی از باتری سولفور لیتیم شدند که انرژی ویژه‌ آن دو برابر باتری‌های یون لیتیم بوده و با 1500 مرتبه شارژ/دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار اندکی داشته است. این بالاترین طول عمری است که برای باتری‌های سولفور لیتیم گزارش شده است.

تقاضای روزافزونی برای باتری‌های با عملکرد بالا جهت استفاده در خودروها و ادوات الکترونیکی وجود دارد به همین دلیل تحقیقات بسیاری روی ساخت باتری‌های قوی‌تر نسبت به باتری‌های یون لیتیم فعلی انجام می‌شود.

برای این که یک خودرو بتواند 300 مایل را طی کند باید باتری بتواند انرژی ویژه‌ای در حدود 350 تا 400 وات ساعت بر کیلوگرم داشته باشد، این رقم دو برابر انرژی ویژه‌ای است که باتری‌های یون لیتیم فعلی ایجاد می‌کنند. این باتری‌ها باید بتوانند حداقل 1000 و به صورت ایده‌آل 1500 مرتبه شارژ/دشارژ را تحمل کنند بدون این که ظرفیت ویژه‌ آنها افت قابل توجهی داشته باشد.

التون کرنس از محققان این پروژه می‌گوید نتایج پژوهش ما می‌تواند مسیر تولید خودروهایی با آلایندگی صفر را هموار کند. این باتری دارای انرژی ویژه 500 Wh/kg است که بعد از 1000 بار شارژ/دشارژ هنوز این رقم بالاتر از 300 Wh/kg است.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال بهبود عملکرد این باتری هستند برای مثال آن را در شرایط بسیار سخت تست کرده همچنین روی امکان تولید انبوه آن تحقیق می‌کنند. قدم بعدی این گروه تحقیقاتی افزایش دانسیته انرژی و بهبود عملکرد باتری در شرایط سخت کاری است. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.