1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Innovation Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

الگوهای اولیه‌ی فعالیت تجاری در زمینه‌ی گرافن

افراد مقاله : ‌ مترجم - سید حسین سادات حسینی

موضوع : سیاستگذاری و ارزیابی کلمات کلیدی : گرافن - تجاری سازی - مقاله - پتنت تاریخ مقاله : 1393/12/16 تعداد بازدید : 3460

گرافن یک نانوماده جدید است که یک لایه از اتم‌های کربن دارد. این ماده به دلیل ویژگی‌های متمایزش توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این ویژگی‌ها شامل استحکام زیاد، هدایت الکتریکی و گرمایی، سبکی و کاربرد در حوزه‌های مختلف است. تجاری‌سازی اکتشافات علمی مانند گرافن نامشخص است، تأخیر زمانی بین توسعه علمی فناوری جدید و انتخاب آن، نشان دهنده حدی است که شرکت‌ها قادر به جذب دانش و به کارگیری آن در کاربردهای عملی هستند. بر اساس این دیدگاه، در این مقاله سه الگوی فعالیتی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. (1) فرآیند خطی که بعد از کشف علمی، ثبت پتنت صورت می‌گیرد. (2) پدیده double-boom که در آن، ابتدا فعالیت‌های شرکت بر بهبود فناوری متمرکز می‌‌شود و سپس دوره‌ی توسعه محصول اتفاق می‌افتد. (3) مدل جاری که در آن کشف علمی و پتنت به طور همزمان در مقالات اتفاق می‌‌افتد. با تحلیل پتنت‌ها و مقالات شرکت‌ها دریافتیم که گرافن در حال تجربه هم‌زمان توسعه علمی و رشد پتنت است. تحلیل روند برخی کشورها و کاربردهای خاص نیز، نشانه‌هایی از مدل‌های double-boom و خطی را نیز دارد.
انتخاب فناوری‌های علم‌محور معمولاً امری دشوار است. تصمیم‌گیری در این حوزه سریع است، اما عواملی مانند دانش محدود از آینده محصول، سازگاری ادغام فرآیند با روش‌های ساخت فعلی و عدم قطعیت پذیرش بازار، بر آن اثر می‌‌گذارد. به منظور‌ شناسایی تفاوت‌های ظریف در الگوهای تجاری سازی، این مقاله نحوه ورود و فعالیت‌های شرکت‌های اولیه در حوزه گرافن را مورد بررسی قرار می‌‌دهد.