روشی ارزان برای تولید نانورنگ‌های ضد میکروب

کلمات کلیدی : رنگ - ضد میکروب تاریخ خبر : 1387/01/26 تعداد بازدید : 3087

محققان در دانشگاه رایس و کالج سیتی از نیویورک، روش زیست‌سازگار و ارزان‌قیمتی را برای وارد کردن نانوذرات نقرة ضد میکروب داخل رنگ‌های مبتنی بر روغن نباتی، توسعه داده‌اند. این روش می‌تواند به خانه‌ها و ساختمان‌های اداری این امکان را بدهد که با به‌کارگیری یک پوشش تازه از رنگ، مجهز به یک سیستم دفاعی ضد میکروب جدید شوند.

اگرچه، پوشش‌های حاوی عوامل ضد میکروبی، تاکنون به‌واسطه روش‌های تهیه چندمرحله‌ای و پیچیده و هزینه بالای تولیدشان، اقتصادی نشده‌اند؛ خواص ضد میکروبی نقره هزاران سال است که شناخته شده‌است و نانوذرات نقره ضمن غیر سمی بودن، خواص ضد میکروبی را به‌شدت افزایش می‌دهند. این گروه تحقیقاتی، یک روش «شیمی سبز» برای تولید درجای نانوذرات فلزی در رنگ‌های خانگی مرسوم، بدون استفاده از معرف‌ها و حلال‌های مضر، توسعه دادند. دکتر جرج جون، استاد شیمی کالج سیتی و رهبر این گروه تحقیقاتی، گفت: «ما برای توسعه یک روش جدید برای تشکیل نانوذرات، به‌شدت روی زنجیر هیدروکربنی اشباع‌نشدة چندگانة حاوی روغن‌ها یا پلیمرها، کار می‌کنیم. »

هیدروکربن‌های اشباع‌نشدة چندگانه فرایند پیوندهای عرضی ناشی از اکسیداسیون خودبه‌خود طی می‌کنند که مشابه با پراکسیداسیون لیپید (فرایندی است که طی آن اسیدهای چرب در سیستم‌های زیستی اکسید می‌شوند) است. در مدت این فرایند گونه‌های فعال شیمیایی گوناگونی به نام رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند. این فرایند، به‌وسیله این گروه تحقیقاتی برای تولید درجای نانوذرات فلزی در محیط‌های روغنی استفاده شده‌است.

دکتر پالیکل آجایان، استاد مهندسی مکانیک و علوم مواد در دانشگاه رایس در این زمینه گفت:" سادگی و اقتصادی بودن این فرایند، به ما اجازة تجاری کردن این رنگ‌ها را به‌عنوان یک مادة پوشش‌دهندة چندکاره برای کاربردهای زیست‌محیطی و بهداشتی، می‌دهد."

دکتر اشاوانی کومار از دانشگاه رایس و یکی از این محققان اضافه کرد: «با استفاده از همین روش ما باید بتوانیم نانوذرات گوناگون و متنوعی که در گسترة وسیعی از کاربردها، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا کاتالیست‌ها، مفید هستند؛ تولید کنیم. » این پوشش‌های حاوی نانوذرات می‌توانند مشابه رنگ‌های مرسوم برای سطوح فلزات، چوب، پلیمرها، شیشه‌ها و سرامیک‌ها به کار برده شوند.

این نانوذرات فلزی رنگ ویژه‌ای را نشان نمی‌دهند و نیاز به رنگدانه‌های معدنی با ماندگاری کم را حذف می‌کنند، همچنین این پوشش‌ها فعالیت ضد باکتری مؤثری را علیه Escherichia coli وStaphylococcus aureus دارند. خواص ضد باکتری علیه این دو باکتری برای بیمارستان‌ها و دیگر ساختمان‌های عمومی که به دلایل مختلف از جمله عفونت و بیماری برای رشد باکتری مستعد هستند، بسیار اهمیت دارد.

دکتر پراوین کومار وِمولا، یکی دیگر از این محققان گفت:" ما برای تولید نانوذرات فلزی قرار گرفته در یک ماده نرم آلی، روی روش‌های درجای گوناگون کار می‌کنیم. روش ما بسیار هوشمندانه ‌است، زیرا مبتنی است بر به‌کارگیری فرایندی که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد."

این محققان نتایج کار خود را مجله Nature Materials منتشر کرده‌اند.