روشی آسان و سریع برای ساخت نانوحسگرهای هیدروژن

کلمات کلیدی : حسگر تاریخ خبر : 1389/12/23 تعداد بازدید : 1579

محققان در دانشگاه ایلونویز روشی ارزان و آسان برای ساخت حسگرهای هیدروژن کارآمد با استفاده از نانوسیم‌های پالادیوم کشف کرده‌اند. این فناوری قابلیت آن را دارد که برای کاربردهای صنعتی بالقوه‌ای نظیر پایش‌های ایمنی در وسائل نقلیه هیدروژنی آینده استفاده شود.

گاز هیدروژن که بسیار قابل‌اشتعال است، همانند گاز طبیعی با بو قابل شناسایی نیست. این فناوری حسگرهای نانومقیاسی تولید می‌کند که بی‌نهایت سریع کار می‌کنند. حسگرهای بسیار سریع هیدروژن، این امکان را فراهم خواهند کرد که قبل از اینکه غلظت گاز هیدروژن به مقدار خطرناکی برسد، از نشت آن اطلاع یافت و شیرهای اطمینان را بست.

چپ: تصاویر میکروسکوپ نیروی اتمی نانوسیم‌های پالادیوم در بزرگ‌نمایی بالا، راست: حساسیت (R/R0) بر حسب زمان، نمودارهای پایین درصد هیدروژن و نمودارهای بالا حساسیت (R/R0) این حسگر می‌باشند.
دانشمندان می‌دانسته‌اند که نانوسیم‌های پالادیوم برای ساخت حسگرهای هیدروژنی که بسیار سریع، بسیار حساس و فوق‌العاده کم‌مصرف باشند، مناسب هستند. اما بکارگیری نانوسیم‌های پالادیوم منفرد هنوز با چالش‌هایی در چندین زمینه از جمله روش نانوساخت مواجه است.

ویویان زنگ، یکی از این محققان، توضیح داد: ما حسگرهای هیدروژنی ساخته‌ایم که مزایای نانوسیم‌های پالادیوم منفرد شامل سرعت و حساسیت بالا، را دارند و آسان و ارزان نیز ساخته می‌شوند.

زنگ ادامه داد: این انواع جدید حسگرهای هیدروژن مبتنی بر شبکه‌های نانوسیم‌های پالادیوم فوق‌العاده ریز (زیر 10 نانومتر) هستند. این نانوسیم‌ها نیز با ترسیب پالادیوم بوسیله اسپاترینگ روی سطح یک غشاء فیلتراسیون ارزان و قابل دسترس بصورت تجاری، بدست می‌آیند.

این دانشمندان همچنین متوجه شدند که سرعت این حسگرها با کاهش ضخامت نانوسیم‌های پالادیوم افزایش می‌یابد. این حسگرها از همتایان خودشان که از فیلم پالادیوم پیوسته‌ای با همان ضخامت ساخته شده‌اند، 10 تا 100 برابر سریع‌تر می‌باشند.

ژیلی زیااو، یکی دیگر از این محققان، گفت: عملکرد عالی این حسگرهای مبتنی بر شبکه نانوسیم پالادیوم فوق‌العاده کوچک، بواسطه نوآوری در روش نانوساخت است. این روش نانوساخت را برای ساخت حسگرهایی با عملکرد بالا برای دیگر گازها نیز می‌توان بکار برد.

زیاو ادامه داد: شیمیدانان بدون شک برای بدست آوردن نانوساختارهای دقیق روش‌های سنتز شیمیایی را بکار می‌برند، در حالی که فیزیکدانان در پی خواص فیزیکی جدید در مقیاس نانو هستند. بسترهایی که ما برای تشکیل شبکه‌های جدید نانوسیم‌های پالادیوم استفاده کرده‌ایم، غشاء‌های فیلتراسیون رایجی هستند که برای شیمیدانان شناخته شده‌اند.

این محققان جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی Nano Letters منتشر کرده‌اند.