تولید «نانوپلاکت‌ها» به عنوان جایگزین «نقاط کوانتومی»

موضوع : علم و پژوهش کلمات کلیدی : نقاط کوانتومی - نقاط کوانتومی - نانوپلاکت تاریخ خبر : 1396/02/03 تعداد بازدید : 1128

پژوهشگران سوئیسی موفق به ساخت نانوپلاکت‌هایی از جنس مواد نیمه‌هادی شدند که می‌تواند جایگزین نقاط کوانتومی در تلویزیون‌ها شود.

در حال حاضر از نقاط کوانتومی در تلویزیون‌های LCD جهت بهبود کیفیت رنگ و تصویر استفاده میشود. این درحالی است که طی چند سال اخیر محققان نوع جدیدی از بلورهای کوچک موسوم به نانوپلاکت‌ها را کشف کرده‌اند.
نانوپلاکت‌ها همانند نقاط کوانتومی دارای ابعاد نانومتری هستند، اما ساختاری صاف و شبیه به مستطیل دارند. این ذرات لایه‌ای اغلب از چند لایه اتمی تشکیل شده‌اند و منجر به تولید رنگ‌های خالص می‌شوند.
اخیراً دانشمندان راز تولید این نانوپلاکت‌ها را از سنگ چخماق کشف کردند. دیوید نوریس از ETH زوریخ می‌گوید: «ما اکنون می‌دانیم هیچ رازی در تولید این نانوپلاکت‌ها وجود ندارد.»
در مقاله‌ای که این گروه در نشریه Nature Materials منتشر کردند، آمده است که نانوپلاکت‌های سلنید کادمیم دارای شکل مسطح هستند. پیش از این تصور می‌شد که تولید این ساختارها نیاز به الگو دارد تا بتوان ساختاری دقیق ایجاد کرد. محققان چنین فرض کرده‌ بودند که ترکیب ویژه‌ای از مواد به همراه چند حلال می‌تواند الگوی لازم برای ساخت نانوبلورهای صاف را ایجاد کند. اما این گروه هیچ سندی برای نیاز به وجود الگو پیدا نکردند. آنها دریافتند که این پلاکت‌های نیمه‌هادی از گدازش کربوکسیلات کادمیم و سلنیوم بدون نیاز به حلال ایجاد می‌شوند.
این گروه نشان دادند که هسته بلور به صورت خودبه‌خودی با استفاده از چند اتم سلینیوم و کادمیم تشکیل می‌شود. این هسته‌های بلوری می‌توانند حل شده و دوباره به شکل‌های مختلفی پیکربندی شوند. زمانی که ابعاد آنها از مقدار بحرانی عبور کرد، به صورت پلاکت در می‌آیند. از نظر انرژی، بلور ترجیح می‌دهد که از یک سمت به سرعت شروع به رشد کند.
در این پروژه محققان ابتدا با استفاده از مدل‌سازی، فرآیند را طراحی کرده و سپس در محیط آزمایشگاهی اقدام به تولید نانوپلاکت‌ها کردند. محققان معتقداند که این نانوپلاکت‌ها می‌توانند جایگزین نقاط کوانتومی باشند؛ چرا که مزیت‌هایی نسبت به نقاط کوانتومی دارند؛برای مثال رنگ تولید شده بهتر و روشنایی آن بیشتر است.