«اسب تروجان» با قابلیت شناسایی و نابودسازی سلول‌های سرطانی

موضوع : علم و پژوهش کلمات کلیدی : سرطان - نانوذرات - نانوسیلیکا تاریخ خبر : 1397/09/24 تعداد بازدید : 381

محققان چینی اسب تروجان نانومقیاسی ساختند که می‌تواند در درمان سرطان و تشخیص بیماری قابل استفاده باشد. در این اسب تروجان از نانوذرات سیلیکای متخلخل استفاده شده‌است.

پژوهشگران چینی مؤسسه‌ی فناوری‌های پیشرفته شنژو (SIAT) با همکاری محققان آکادمی علوم چین موفق به ساخت اسب تروجانی برای درمان سرطان شدند. این اسب تروجان که ابعاد نانومتری دارد، علاوه بر درمان سرطان برای مقاصد تصویربرداری نیز استفاده می‌شود.

رهاسازی دارو درون سلول، راهبرد بسیار مناسبی برای درمان برخی بیماری‌هاست و از آن برای درمان سرطان نیز استفاده می‌شود. البته رهگیری داروی رها شده، اندازه‌گیری و رصد توزیع دارو درون سلول، کاری چالش‌‌برانگیز است.

در این پروژه محققان چینی نشان دادند که با استفاده از نوعی سلول ایمنی بدن موسوم به نوتروفیل می‌توان رهاسازی دارو را انجام داد. در این روش نوتروفیل به‌عنوان نانوحامل استفاده می‌شود. از آنجایی که نوتروفیل می‌تواند به راحتی از سد خونی مغز و سد خونی سلول سرطانی عبور کند، ابزاری مناسب برای درمان سرطان محسوب می‌شود.

این گروه تحقیقاتی، نوتروفیل را با نانوذرات سیلیکا مزوپور مغناطیسی پر کردند. با استفاده از هسته‌ی اکسید آهن، نوتروفیل را می‌توان زیر دستگاه MRI رهگیری کرد، در حالی که پوشش مزوپور سیلیکا به محققان اجازه می‌دهد تا از فضای خالی آن به‌عنوان حامل دارو استفاده کنند و داروی شیمی‌درمانی را در میان حفره‌های سیلیکا قرار دهند.

محققان در این پروژه داروی دوکسوروبیسین را که خواص ضد سرطان دارد، درون این نانوذرات پر کردند. نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که نانوذرات حاوی دارو در مدل موش‌های مبتلا به تومور سرطان مغز اثربخش است. آن‌ها دریافتند که نوتروفیل در محل ملتهب‌شده تجمع می‌یابد و همچنین روی بخش‌هایی که بازمانده سلول‌های سرطانی بعد از جراحی وجود دارد، جمع می‌شوند. با این کار، هم رهاسازی دارو و از بین بردن تومور سرطانی انجام می‌شود و هم تشخیص دقیقی از شرایط سلول‌های سرطانی صورت می‌گیرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Tracking of Inflammation-activatable Engineered Neutrophils for Targeted Therapy of Surgically Treated Glioma در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده‌است.