معرفی طرح پیمایش بازار محصولات نانو ساخت ایران

 

بیش از دو دهه از عزم کشور برای توسعه علم و فناوری نانو می‌گذرد. در این مدت عزم نخبگان و سیاست‌گذاران فناوری نانو بر آن شد که توسعه این فناوری، براساس یک الگوی پیشرفت بومی و درون‌‌زا، ضمن اشراف و تسلط علمی، راه تولید ثروت و دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی را هموار سازد. فناوری‌نانو با تأثیر بر تمام صنایع، با بهبود محصولات موجود در مرحله‌ اول و همچنین ایجاد محصولات بدیع در مرحله‌ دوم، حجم بازار بسیار بزرگی را پیش روی جهان قرار داده است. بازار فناوری نانو در ایران نیز در سالیان اخیر رشد پرشتاب و قابل توجهی داشته و همه حوزه‌های صنعتی را در بر گرفته است. توسعه بازار فناوری نانو و افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی با استفاده از فناوری ‏‏‌نانو و صادرات پایدار جزء اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران در سال 1412 است. لذا داشتن آمار و اطلاعات دقیق و تحلیلی درست از بازار و ‏صادرات این محصولات، یکی از ملزومات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به این اهداف ‏است. به‌همین منظور ستاد فناوری نانو در ایران هر سال پیمایشی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات و تجهیزات نانو در سطح ملی اجرا می‌کند. تحلیل اقتصادی شرکت‌های فناوری نانو، اندازه‌گیری شاخص‌های اقتصادی سند ده‌ساله دوم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و کمک به تحلیل راهکار توسعه صنعتی در حوزه نانو و مقایسه‌های بین بخشی از مهمترین اهداف این پیمایش هستند. بدیهی است ارائه تصویر واقعی از اقتصاد ‏نانوی کشور به مخاطبان و بازیگران اصلی این عرصه از جمله برنامه‌ریزان توسعه فناوری و نوآوری، صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران، فناوران و شرکت‌های نوپا و پژوهشگران مطالعات توسعه فناوری و بازار تأثیر به‌سزایی بر مسیر آتی ‏توسعه این فناوری در کشور خواهد داشت.

 


روش و ابزار آمارگیری

  • پیمایش: ارسال و تکمیل فرم‌ آمارگیری حاوی اطلاعات فروش و صادرات محصولات، نیروی انسانی، مالیات و هزینه‌های تحقیق و توسعه.
  • تحقیق در بازار: در برخی از حوزه‌ها مانند شیرآلات بهداشتی، کاشی‌های تزئینی و نانوپولیش و یا نانوکاتالیست‌ها که نرخ مشارکت شرکت‌ها در طرح پایین است یا تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده به دلایل مختلف برای گرفتن گواهی نانومقیاس به ستاد نانو مراجعه نمی‌کنند، حجم فروش و صادرات حوزه مربوطه با استفاده از روش‌های تحقیقات بازار و براساس یافته‌های موجود و معتبر مانند مشخصات فنی و عملکرد حقیقی دستگاه یا تجهیزات تولید محصول نانو یا نانوماده اولیه مصرفی در تولید محصول نهایی که خود دارای گواهی نانومقیاس هستند، حتی مصاحبه و مشاوره با نهادهای مرجع آن حوزه مانند انجمن شیرآلات بهداشتی و ... تخمین زده می‌شوند.

 

منابع داده طرح

منابع داده‌ مختلفی که ستاد نانو برای جمع‌آوری اطلاعات فروش، تخمین بازار محصولات و یا تایید و اعتبارسنجی آنها استفاده می‌کند عبارتند از:

  • خوداظهاری شرکت‌ها
  • بانک اطلاعات محصولات نانوی ایران
  • کمرگ جمهوری اسلامی: آمار واردات و صادرات شرکت‌های مدنظر
  • بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان
  • انجمن‌ها و خبرگان صنعتی در حوزه‌های هدف

نهمین دوره این طرح با هدف ارائه تصویر واقعی از اقتصاد این حوزه در سال 1403 از اوایل اردیبهشت 1404 آغاز شده است. بدین وسیله از کلیه شرکت‌های تولیدی، تجهیزات‌ساز و خدماتی که در حوزه فناوری نانو در حال فعالیت و دارای گواهی نانومقیاس هستند دعوت می‌شود تا با دریافت و تکمیل فرم مالی پیمایش و ارسال آن تا 25 اردیبهشت 1404 به آدرس ایمیل irmarket@nano.ir ما را در این طرح یاری کنند. شایان ذکر است اطلاعات اخذ شده از شرکت‌ها، کاملاً محرمانه بوده و در اختیار شخص یا نهاد ثالث قرار نخواهند گرفت و تنها به صورت تجمعی بهره برداری یا منتشر خواهند شد.
اطلاعات دریافتی در حوزه صادرات، همچون سال گذشته برای معرفی و تجلیل از شرکت‌های برتر صادراتی و اعطای جایزه NANO EXPORT AWARD مورد استفاده قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، ستاد فناوری نانو تصمیم دارد در راستای تجلیل از شرکت‌های با بیشترین تأثیرگذاری بر اقتصاد و جامعه، جایزه اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی فناوری نانو (NANO IMPACT AWARD) را در سال 1404 برگزار کند. اطلاعات بیشتر درباره این دو جایزه را می توانید از لینکهای زیر دریافت کنید.

گزارش آماری – تحلیلی بازار محصولات فناوری نانو در سه سال گذشته نیز جهت مطالعه علاقه مندان در دسترس است:

گزارش بازار محصولات نانو

ساخت ایران در سال ۱٤٠٢

گزارش بازار محصولات نانو

ساخت ایران در سال ۱٤٠۱

گزارش بازار محصولات نانو

ساخت ایران در سال ۱٤٠٠

   
 

گزارش بازار محصولات نانو

ساخت ایران در سال ١٣٩٩

 

 

اشتراک گذاری: 

نظرات کاربران