روش اجرایی حمایت از اعتبارسنجی مدل کسبوکار
| تهیه شده در: | گروه توسعه فناوری و نوآوری | شناسه سند: | ETD02V1 |
| تاریخ صدور سند: | 1403/01/27 | تاریخ بازنگری سند: | 1404/05/06 |
| سامانه: | سامانه نامی ستاد نانو | رایانامه: | --- |
| کارشناس برنامه: | محسن ابراهیمی | شماره تماس: | 021-63100 |
در راستای اهداف «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» در افق 1412 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و تأکید این سند بر نقشآفرینی این فناوری در زندگی مردم، ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو از مراکز توسعه کسبوکاری که اقدام به شناسایی، آموزش و راهبری فناوران، هستههای فناور و یا تیمهای فعال در حوزه فناوری نانو در مرحله اعتبارسنجی مدل کسبوکار میکنند، مطابق روش اجرایی حاضر حمایت مینماید.
- این حمایت به چه افراد یا گروههایی تعلق میگیرد؟
فناوران دانشگاهی فعال در حوزه فناوری نانو، مراکز توسعه کسبوکار.
- چه فعالیتی از سوی مشمولان باید صورت گیرد تا از این حمایت بهرهمند شوند؟
- ارائه طرح توسعه کسبوکار (از سوی افراد و شرکتهای فناور)،
- شناسایی، آموزش و راهبری فناوران، هستههای فناور و یا تیمهای فعال در حوزه فناوری نانو در مرحله اعتبارسنجی مدل کسبوکار (از سوی مراکز توسعه کسبوکار).
- چه حمایت و یا خدماتی به متقاضیان این حمایت اعطا خواهد شد؟
ارائه آموزش، مشاوره و خدمات توسعه کسبوکار، کمکهای بلاعوض (جهت مشاهده جزئیات به متن آییننامه مراجعه نمایید).
اهداف روش اجرایی حاضر به شرح زیر است:
- انگیزه بخشی و تشویق مراکز توسعه کسبوکار جهت مشارکت و کمک به توسعه کسبوکارهای حوزه فناوری نانو،
- آشنایی فناوران دانشگاهی فعال در حوزه فناوری نانو با چالشهای توسعه محصول و کسبوکار،
- اعتبارسنجی مدل کسبوکار و ایجاد تناسب بین محصول و بازار،
- کمک به شناخت عمیق از بازار مبتنی بر نیاز مشتریان در جهت توسعه محصول مناسب،
- افزایش تعداد شرکتها و محصولات فناورانه در حوزه فناوری نانو،
- افزایش نرخ موفقیت ورود محصولات مرتبط با فناوری نانو به بازا،
- کاهش زمان و مخاطرات توسعه کسبوکار مبتنی بر محصولات فناوری نانو.
۳. تعاریف و اصطلاحات
ستاد: منظور، ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو است.
دبیرخانه: به مسئولان و مجریان این روش اجرایی گفته میشود.
محصول: منظور از محصول، کالا یا خدمتی در حوزه فناوری نانو است که برای رفع نیاز و خواستههای مشتری یا حل یکی از مشکلات آن، عرضه میشود.
فناور: منظور دانشجویان یا فارغالتحصیلان یا اساتید دانشگاه، محققان پسادکتری و یا متخصصان خبره صنعتی هستند که ابعاد مختلف فناوری علمی مورد نظر را کاملا درک کرده و تخصص لازم را برای به کارگیری آن فناوری علمی در راستای توسعه یک محصول یا کاربرد جدید را دارد.
کسبوکار نوپا: منظور فناوران، تیمها، هستههای فناور و شرکتهای نوپایی هستند که در نظر دارند، محصولی مبتنی بر فناوری نانو را توسعه داده و تجاریسازی نمایند.
مرکز رشد: مراکز دارای موافقتنامه اصولی یا قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که تحت مدیریت متخصصان حرفهای بوده و خدمات حمایتی برای ایجاد و توسعه کسبوکارهای نوپا مبتنی بر دانش و فناوری، ارائه میکنند.
شتابدهنده: شتابدهنده1 یک ساختار منسجم حقوقی در جهت حمایت از کسبوکارهای نوپا و توسعه کارآفرینی است.
مراکز توسعه کسبوکار (مرکز): فناوران و کسبوکارهای نوپا برای رشد خود نیازهای متعددی دارند. از جمله این نیازها میتوان به راهبری، آموزش و مشاوره در زمینههای تیمسازی، مدیریت منابع انسانی، امور حقوقی، مالیات، بیمه، برندسازی، اخذ مجوزهای لازم و بازاریابی اشاره نمود. مراکز توسعه کسبوکار، مجموعههایی هستند که در راستای رفع بخشی از این نیازها فعالیت میکنند. در این روش اجرایی منظور از مراکز توسعه کسبوکار، نهادهای زیر است:
- مراکز نوآوری شرکتی و یا شتابدهندههای دارای مجوز از مراجع ذیصلاح؛
- مراکز نوآوری دانشگاهی و یا مراکز رشد؛
- شرکتهای دانشبنیان در حوزه خدمات تجاریسازی.
برنامه اعتبارسنجی: برنامهای است که طی آن به واسطه برگزاری دورههایی، کسبوکار نوپا به اعتبارسنجی کسبوکار مورد نظر خود پرداخته و در پایان دوره به یک مدل کسبوکار اعتبارسنجی شده از منظر بازار، تکرارپذیر و مقیاسپذیر میرسد. این دورهها به صورت مستمر در طی سال، با حمایت ستاد برگزار میشود و کسبوکارهای نوپا میتوانند با حضور در آن، جنبههای بازاری و کسبوکاری محصول مورد نظر خود را بررسی نمایند.
برنامه بنیانگذاری: برنامهای است که در آن یک کسبوکار نوپای دارای مدل کسبوکار اعتبارسنجی شده، تکرارپذیر و مقیاسپذیر، مطابق با «روش اجرایی حمایت از کسبوکارهای نوپای فعال در حوزه فناوری نانو (ایده تا پروتوتایپ یا MVP)» حمایت شده و مراحل تکمیلی لازم برای ورود به بازار مانند توسعه فناوری و محصول، ثبت شرکت و ... را طی میکند.
با توجه به نیاز کسبوکارهای نوپا به دریافت خدمات مشاوره و راهبری در مرحله پیششتابدهی و اعتبارسنجی مدل کسبوکار، مراکز توسعه کسبوکاری که اقدام به پذیرش، آموزش و راهبری کسبوکارهای نوپای فعال در حوزه فناوری نانو نمایند، میتوانند از حمایتهای این روش اجرایی بهرهمند شوند.
مسئولیت انجام روش اجرایی حاضر بر عهده دبیرخانه است. همچنین مسئولیت نظارت بر حُسن اجرای آن، برعهده «گروه توسعه فناوری و نوآوری» ستاد میباشد.
6-1- میزان و نحوه حمایت
مراکز توسعه کسبوکار، برای دریافت حمایت حداقل باید 10 کسبوکار نوپای نانویی را برای شرکت در دوره پذیرش نمایند. با توجه به حمایت ستاد از برگزاری این دورهها، برگزار کننده نمیتواند صرفا برای ارائه خدمات در این دوره هزینه ثبتنام یا سهامی از شرکتکنندگان نانویی دریافت نماید. حمایتهای قابل ارائه به شرح زیر است:
- حمایت برای امور اجرایی دوره
این حمایت برای فرایندهای اجرایی دوره شامل تهیه پوستر، اعلان فراخوان، تبلیغات و اطلاع رسانی، جذب مخاطب (کسبوکار نوپای نانویی)، بررسی ارتباط مخاطبان با فناوری نانو، غربالگری، پذیرش کسبوکارهای نوپای متقاضی شرکت در دورههای اعتبارسنجی، مستندسازی و ارائه گزارشات به ستاد و همچنین پیگیری امور اجرایی در طی دوره و تا انتهای دوره، پرداخت میشود. میزان حمایت براساس تعداد کسبوکارهای نوپای مشارکت کننده در دوره متفاوت بوده و در جدول 1 قابل مشاهده است.
جدول 1 – میزان حمایت برای امور اجرایی دوره
| ردیف | تعداد کسبوکارهای نوپای (نانویی) مشارکت کننده | میزان حمایت (میلیون تومان) |
| 1 | تا 15 کسبوکار نوپا | 20 |
| 2 | از 16 تا 25 کسبوکار نوپا | 30 |
| 3 | بیش از 25 کسبوکار نوپا | 40 |
- در فراخوان اعلان شده، نباید نام یا لوگوی «ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو» به عنوان برگزار کننده درج شود.
- حمایت مربوط به امور اجرایی دوره، حداکثر سه بار در سال پرداخت میشود. در صورتیکه نرخ ریزش کسبوکارهای نوپا در انتهای دوره (نسبت به ابتدای دوره)، بیش از 50 درصد باشد، مرکز در یکسال آتی بعد از آن دوره، نمیتواند مجددا برای دریافت «حمایت برای امور اجرایی دوره»، اقدام کند. نحوه شمارش تعداد کسبوکارهای نوپا در پایان دوره (در تمام این روش اجرایی)، بر مبنای تعداد کسبوکارهای نوپایی است که فرمهای مربوط به درخواست دریافت حمایت بنیانگذاری را تکمیل و ارسال نموده باشند.
- در صورتیکه کسبوکارهای دیگری که در حوزه فناوری نانو فعال نیستند نیز متقاضی حضور در دوره باشند، پذیرش این کسبوکارها از منظر ستاد بلامانع است؛ ولی این کسبوکارها در شمارش کسبوکارهای نوپا برای پرداخت حمایت براساس روش اجرایی حاضر، محسوب نمیشوند.
- در مواردی که امور اجرایی دوره توسط یک مرکز نوآوری دانشگاهی یا مرکز رشد پیگیری میشود، امکان واریز وجوه حمایتی به افراد حقیقی به عنوان نماینده آن مرکز که طی یک نامه رسمی معرفی شود، وجود دارد.
- صرفا متولی امور اجرایی دوره، میتواند انجمنها باشند (متولی بخش محتوایی حتما باید یکی از مراکز توسعه کسبوکار باشد). در چنین مواردی، حمایت مربوط به امور اجرایی دوره، به انجمن یا نماینده انجمن پرداخت میشود.
- برگزار کننده بخش اجرایی دوره (با پیشنهاد و هماهنگی برگزار کننده بخش محتوایی)، حداکثر 30 درصد از کسبوکارهای نوپای مشارکت کننده تا انتهای دوره را میتواند به عنوان کسبوکار نوپای برتر، برای دریافت حمایت برنامه بنیانگذاری به ستاد معرفی کند. پس از معرفی کسبوکارهای نوپا، درخواست حمایت آنها در ستاد بررسی و براساس نظر کمیته ارزیابی، برخی از درخواستها برای حمایت تایید میشوند. اگر در دو دوره متوالی، حداقل 25 درصد از کسبوکارهای برتری که از سمت برگزارکننده بخش اجرایی به ستاد معرفی شدهاند، مشمول حمایت نشوند، سهمیه استفاده از حمایت امور اجرایی برای برگزارکننده به یک دوره در سال، کاهش مییابد.
تبصره 1 – در صورت اخذ پذیرش تمامی کسبوکارهای نوپای معرفی شده توسط برگزار کننده در ارزیابی و یا با هماهنگی دبیرخانه امکان معرفی کسبوکارها بیش از 30 درصد وجود دارد.
- حمایت بخش محتوایی
این حمایت برای تامین هزینههای مرتبط با بخش محتوایی دورههای اعتبارسنجی، شامل هزینه مدرسان، مشاوران و منتورها میباشد. براساس روش اجرایی حاضر، مبلغ پایه حمایت تشویقی برای بخش محتوایی هر دوره، 80 میلیون تومان است. در ازای موارد زیر، مبلغ حمایت تشویقی پایه، افزایش مییابد:
- اگر تعداد کسبوکارهای نوپایی که تا پایان دوره حضور دارند، بیش از 10 کسبوکار نوپا باشد، به تعداد هر کسبوکار نوپای بیش از 10 مورد، مبلغ 3 میلیون تومان به مبلغ حمایت پایه افزوده میشود.
- به ازای هر کسبوکار نوپایی که موفق به اخذ تاییدیه از کمیته ارزیابی برای دریافت حمایت برنامه بنیانگذاری شود، مبلغ 5 میلیون تومان به مبلغ حمایت پایه افزوده میشود.
در برخی موارد دو مرکز متفاوت (مثلا یک مرکز نوآوری دانشگاهی به عنوان متولی امور اجرایی و یک شتابدهنده به عنوان متولی امور محتوایی) طی همکاری با یکدیگر، تمایل به انتشار فراخوان و برگزاری دوره اعتبارسنجی دارند. در چنین مواردی، در صورت احراز صلاحیت هر دو (مطابق با روش اجرایی حاضر)، امکان واریز وجوه حمایتی هر بخش به صورت جداگانه وجود دارد.
6-2- فرآیند اجرایی و شیوه پرداخت حمایت
برای دریافت حمایت براساس روش اجرایی حاضر، مراکز توسعه کسبوکار و برگزارکنندگان باید به شیوه زیر اقدام نمایند:
- پس از انجام هماهنگی اولیه با دبیرخانه، مرکز متولی امور اجرایی باید طی یک نامه رسمی، ضمن معرفی نماینده خود (مشخصات، شماره تماس و آدرس ایمیل)، درخواست حمایت برای برگزاری دوره اعتبارسنجی را به ستاد ارسال نماید. به پیوستِ نامهی درخواست، لازم است تصویر پوستر فراخوان و همچنین برنامه دوره اعتبارسنجی (شامل مدرسان، مشاوران و منتورها، سرفصل مباحث دوره، جزئیات زمان برگزاری دوره و ...) را نیز ارسال نماید. در مواردی که مرکز متولی امور اجرایی، خواهان معرفی برگزار کننده بخش محتوایی از طرف ستاد باشد، این موضوع باید در نامه رسمی ذکر گردد.
- دبیرخانه طی یک هفته کاری موافقت یا ملاحظات خود را از طریق نماینده معرفی شده، به متقاضی برگزاری اعلام مینماید. عدم دریافت بازخورد از دبیرخانه در زمان مذکور، به منزله تایید اولیه درخواست، پوستر و برنامه میباشد و مرکز میتواند اقدام به انتشار فراخوان و پذیرش کسبوکارهای نوپا نماید.
- پس از اتمام فراخوان، کسبوکارهای نوپای ثبتنام نموده، توسط مرکز متولی امور اجرایی، غربالگری میشوند؛ در نهایت پذیرش کسبوکارهای نوپا صورت میپذیرد. در این مرحله، باید مستندات و گزارشی از کسبوکارهای نوپای ثبتنام نموده و پذیرش شده، به ستاد ارسال شود.
- پس از اتمام دوره و ارسال مستندات، مبالغ حمایت محاسبه و به حساب مرکز متولی برگزاری دوره یا نماینده معرفی شده توسط مرکز، واریز میشود.
تبصره 2 – در صورت تایید دبیرخانه، امکان پرداخت بخشی از حمایت به صورت پیشپرداخت (قبل از اتمام دوره) وجود دارد.
تبصره 3 – ستاد در طی سال به صورت مستمر اقدام به پایش و شناسایی کسبوکارهای نوپای نانویی مینماید، در این موارد نیاز به اعلان فراخوان نیست و فقط بخش محتوایی دوره حمایت میشود.
6-3- مدت زمان دوره
انتظار میرود مدت زمان دورههای اعتبارسنجی، حدود 3 ماه باشد. اما پرداخت حمایت در این روش اجرایی، برحسب ارایه نتایج و خروجیهای مورد انتظار به ازای هر کسبوکار نوپا میباشد و افزایش و یا کاهش مدت زمان دوره با هماهنگی طرفهای ذی¬نفع، بلامانع است.
تبصره 4 – مبالغ و حمایتهای ذیل این روش اجرایی، صرفا برای سال 1404 دارای اعتبار میباشد.
6-4- نکات و ملاحظات
- حمایتهای تخصیص داده شده بر اساس این روش اجرایی به صورت بلاعوض بوده و جزء آورده مرکز توسعه کسبوکار یا مجموعههای دیگر متولی در برگزاری دورههای اعتبارسنجی به حساب نمیآید.
- تعهدات قانونی از جمله بیمه و مالیات مربوط به قرارداد، بر عهده مرکز است و ستاد، هیچگونه تعهدی بابت امور بیمه و مالیات مربوط به مراکز و کسبوکارهای نوپا ندارد.
- موضوع فعالیت کسبوکار نوپا در این حمایت نباید از لحاظ حقوق مالکیت مادی و معنوی، هیچ گونه مشکل حقوقی و اخلاقی از جمله تضاد منافع و دعاوی داشته باشد. در صورت وجود چنین مواردی، مسئولیت این موضوع بر عهده کسبوکار نوپا و مرکز بوده و در صورتیکه در این راستا، خسارتی به ستاد وارد شود، جبران آن بر عهده مرکز است.
- ستاد هیچگونه ادعایی در خصوص حقوق مالکیت فکری و معنوی در خصوص دستاوردهای کسبوکارهای نوپا به سبب حمایت ذکر شده در این روش اجرایی ندارد.
- در صورتیکه در هر مرحلهای، محرز شود که اطلاعات دریافت شده از طرف فناور یا کسبوکار نوپا متناقض و خلاف واقعیت است؛ عواقب تناقضات با فناور یا کسبوکار نوپا میباشد.
- با حفظ محرمانگی بالاخص در خصوص موارد فنی، حق استفاده از لوگو و توضیحاتی از محصول یا کسبوکارهای نوپای موفق (و حتی شکست خورده) این روش اجرایی در گزارشها و مواردی که دبیرخانه تایید نماید، برای ستاد محفوظ است.
- مراکز توسعه کسبوکار (مدیران، کارشناسان و کارکنان) متعهد به حفظ محرمانگی متقاضیان و شرکتکنندگان در دورههای اعتبارسنجی هستند. در صورت بروز مشکل یا مصادیقی که مشمول عدم حفظ محرمانگی شود، عواقب این موضوع برعهده مدیر مرکز توسعه کسبوکار است.
