معرفی طرح پیمایش بازار محصولات نانو ساخت ایران
بیش از دو دهه از عزم کشور برای توسعه علم و فناوری نانو میگذرد. در این مدت عزم نخبگان و سیاستگذاران فناوری نانو بر آن شد که توسعه این فناوری، براساس یک الگوی پیشرفت بومی و درونزا، ضمن اشراف و تسلط علمی، راه تولید ثروت و دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی را هموار سازد. فناورینانو با تأثیر بر تمام صنایع، با بهبود محصولات موجود در مرحله اول و همچنین ایجاد محصولات بدیع در مرحله دوم، حجم بازار بسیار بزرگی را پیش روی جهان قرار داده است. بازار فناوری نانو در ایران نیز در سالیان اخیر رشد پرشتاب و قابل توجهی داشته و همه حوزههای صنعتی را در بر گرفته است. توسعه بازار فناوری نانو و افزایش رقابتپذیری صنایع داخلی با استفاده از فناوری نانو و صادرات پایدار جزء اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران در سال 1412 است. لذا داشتن آمار و اطلاعات دقیق و تحلیلی درست از بازار و صادرات این محصولات، یکی از ملزومات سیاستگذاری و برنامهریزی برای دستیابی به این اهداف است. بههمین منظور ستاد فناوری نانو در ایران هر سال پیمایشی از شرکتهای تولیدکننده محصولات و تجهیزات نانو در سطح ملی اجرا میکند. تحلیل اقتصادی شرکتهای فناوری نانو، اندازهگیری شاخصهای اقتصادی سند دهساله دوم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و کمک به تحلیل راهکار توسعه صنعتی در حوزه نانو و مقایسههای بین بخشی از مهمترین اهداف این پیمایش هستند. بدیهی است ارائه تصویر واقعی از اقتصاد نانوی کشور به مخاطبان و بازیگران اصلی این عرصه از جمله برنامهریزان توسعه فناوری و نوآوری، صنعتگران و سرمایهگذاران، فناوران و شرکتهای نوپا و پژوهشگران مطالعات توسعه فناوری و بازار تأثیر بهسزایی بر مسیر آتی توسعه این فناوری در کشور خواهد داشت.
روش و ابزار آمارگیری
- پیمایش: ارسال و تکمیل فرم آمارگیری حاوی اطلاعات فروش و صادرات محصولات، نیروی انسانی، مالیات و هزینههای تحقیق و توسعه.
- تحقیق در بازار: در برخی از حوزهها مانند شیرآلات بهداشتی، کاشیهای تزئینی و نانوپولیش و یا نانوکاتالیستها که نرخ مشارکت شرکتها در طرح پایین است یا تعداد زیادی از شرکتهای تولیدکننده به دلایل مختلف برای گرفتن گواهی نانومقیاس به ستاد نانو مراجعه نمیکنند، حجم فروش و صادرات حوزه مربوطه با استفاده از روشهای تحقیقات بازار و براساس یافتههای موجود و معتبر مانند مشخصات فنی و عملکرد حقیقی دستگاه یا تجهیزات تولید محصول نانو یا نانوماده اولیه مصرفی در تولید محصول نهایی که خود دارای گواهی نانومقیاس هستند، حتی مصاحبه و مشاوره با نهادهای مرجع آن حوزه مانند انجمن شیرآلات بهداشتی و ... تخمین زده میشوند.
منابع داده طرح
منابع داده مختلفی که ستاد نانو برای جمعآوری اطلاعات فروش، تخمین بازار محصولات و یا تایید و اعتبارسنجی آنها استفاده میکند عبارتند از:
- خوداظهاری شرکتها
- بانک اطلاعات محصولات نانوی ایران
- کمرگ جمهوری اسلامی: آمار واردات و صادرات شرکتهای مدنظر
- بانک اطلاعاتی شرکتهای دانشبنیان
- انجمنها و خبرگان صنعتی در حوزههای هدف
هشتمین دوره این طرح که شامل اندازهگیری بازار فروش و صادرات محصولات نانو ساخت ایران در سال 1402 میشود، از اردیبهشت 1403آغاز شده است. بدین وسیله از کلیه شرکتهای تولیدی، تجهیزاتساز و ارائهدهنده خدماتی فنی و کسب و کاری که در حوزه فناوری نانو در حال فعالیت و دارای گواهی نانومقیاس هستند دعوت میشود تا با دریافت و تکمیل فرم مالی پیمایش و ارسال آن تا اول خرداد ماه به آدرس ایمیل irmarket@nano.ir ما را در این طرح یاری کنند. شایان ذکر است اطلاعات اخذ شده از شرکتها، کاملاً محرمانه بوده و در اختیار شخص یا نهاد ثالثی قرار گرفته و تنها به صورت تجمعی مورد بهرهبرداری قرار خواهند گرفت. همچنین اطلاعات این دوره، علاوه بر اینکه مبنای طراحی حمایتهای این ستاد در سال جاری خواهد بود، برای معرفی و تجلیل از شرکتهای برتر صادراتی نانو در سال 1402 نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
گزارش آماری – تحلیلی بازار محصولات فناوری نانو در سه سال گذشته نیز جهت مطالعه علاقه مندان در دسترس است:
گزارش بازار محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱٤٠۱ |
گزارش بازار محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱٤٠٠ |
گزارش بازار محصولات نانو ساخت ایران در سال ١٣٩٩ |